Istoria celei mai valoroase mărci de motociclete din lume începe din anul 1946 atunci când japonezul Soichiro Honda a fondat societatea care va deveni, câțiva ani mai târziu, Honda Motor Co. Peste numai trei ani, în 1949, compania din Țara Soarelui Răsare a scos pe piață prima motocicletă: Modelul D-Type cu doi cilindri și o capacitate de 98 cmc.

Până în anul 1952, Honda a produs motociclete doar pentru piața internă apoi a început cucerirea pieței externe. Primul model realizat de Honda pentru export a fost Cub Type F care a ajuns mai întâi în Taiwan, apoi în Filipine. Doi ani mai târziu, în 1954, s-a produs expansiunea pe piața americană cu același model de motocicletă. În același an, Honda producea și cel mai modern model de scooter de la vremea respectivă, Juno K, care avea primul auto-starter din lume, un parbriz mai mare și semnalizatoare.

Patru ani mai târziu, în 1958, compania japoneză a lansat modelul SuperCub cu un motor de 50 cm în patru timpi care, puțin mai târziu, a devenit cel mai bine vândut scooter din istorie! În 1959, Honda a reușit, în premieră, și prima victorie la Isle of Man TT reușind să se poziționeze pe primele cinci locuri la clasele 125 cc și 250 cc.

După o ”liniște” care a durat 13 ani, Honda a construit și lansat pe piață, în 1972, modelul RC250M, prima motocicletă destinată exclusiv motocrosului, apoi în 1974 a cucerit piața americană cu GL1000 care avea un motor mai mare de 999 cc, modelul căpătându-și rapid supranumele de Regele Motocicletelor de peste ocean. Aflată într-o cursă continuă după inovație și succes, Honda a reușit în 1979 să-și îmbunătățească tehnologiile prin competiție și să se impună la Campionatul Mondial de Motocross și la clasa 500 cc cu ajutorul pilotului Graham Noyce.

Honda a participat pentru prima oară la celebrul raliu Paris-Dakkar în anul 1981, când competiția bifa deja a treia sa ediție. Japonezii s-au prezentat la start cu modelul XR500R și a terminat doar pe poziția a șasea, însă asta nu i-a împiedicat pe cei de la Honda să câștige următoarele patru ediții consecutive ale Raliului.

În 1992, compania japoneză a lansat modelul CBR900RR, prima motocicletă Super Sports care combina performanța motorului cu proporțiile compacte comune ale modelelor din clasa 600 cc. Honda n-a uitat nici de scootere, iar în anul 1994 a lansat modelul CUV ES care avea emisii nocive reduse.

În 1998, inginerii de la Honda au modificat motorul performant al modelului VFR800FI și i-au adăugat un sistem de purificare al gazelor din eșapament. Acesta consta într-un sistem de injecție cu combustibil controlat electronic (invenția exclusivă a celor de la Honda, exclusiv pentru motociclete, împreună cu un sistem de injecție de aer de evacuare).

Honda continuă să facă inovație după inovație și, în anul 2005, a lansat pe piață primul sistem de air-bag-uri pentru motociclete cu senzori de blocare pentru a monitoriza schimbările de accelerare și un ECU pentru calculul instantaneu în momentul producerii unei coliziuni sau a unui impact. Trei ani mai târziu, în 2008, tot Honda produce și lansează pe piață primul ”ABS combinat” și controlat electronic destinat motocicletelor super sport. Acesta constă într-n sistem combinat „brake by wire”, controlat electronic, cu un simulator inovator de cursă.

Tot Honda a dezvoltat, în 2009, prima transmisie cu dublu ambreiaj pentru motociclete din lume care a fost adăugată modelului VFR1200F. Ulterior, în 2015, a fost adăugată și funcționalitatea off-road.  În 2013, Honda revine la Raliul Dakar după o pauză de 24 de ani, compania japoneză bifând șase victorii de etapă și fiind singura echipă care a terminat competiția fără a schimba vreun motor.

În 2014 este lansat modelul RC213V-S, urmașul lui RC123V de la care a preluat specificațiile dar și aspectele cheie din fabricație. Producția în masă a Super Cub C100 de primă generație a început în august 1958 la Uzina Yamato, iar în prezent, Honda produce motociclete din seria Super Cub la 16 uzine din 15 țări din întreaga lume.

Totodată, conform Kelley Blue Book (KBB), în anul 2020 Honda își păstra titlul de cea mai valoroasă marcă de motociclete din lume. Dar despre KBB și ce înseamnă asta vom vorbi într-un articol viitor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *