Yamaha este, la ora actuală, una dintre cele mai apreciate și populare firme producătoare de motociclete din lume. Însă, acum 130 de ani când era fondată compania Yamaha avea un domeniu diametral opus de activitate: producerea de echipamente muzicale!

Yamaha Motor Corporation Ltd (denumirea iniţială fiind Nipon Gakki), cea mai populară divizie a conglomeratului, a apărut pe piaţă în 1954 ca urmare a divizării companiei mamă şi a început, iniţial, să imite motocicletele europene. O decizie extrem de îndrăzneață ținând cont că pe această piață existau deja peste 150 de companii producătoare de motociclete. Primul model lansat pe piață de compania japoneză a fost Yamaha YA1 de 125 cmc, copia motocicletei germane DKW RT125.

Yamaha YA1 a fost supranumită „Aka-tombo” (Libelula roșie) grație formei sale simple și a culorii sale roșii într-un domeniu în care culoarea dominantă, la vremea respectivă, era cea neagră. Modelul a fost un real succes în Japonia, YA1 având nevoie de doar câteva luni (iulie 1955) pentru a câștiga cursele de la Muntele Fuji și Vulcanul Asama.

Încurajați de succesul ”Libelulei roșii”, Yamaha a decis în anul 1956 că este cazul să-și inaugureze un institut propriu de cercetare și proiectare. Roadele muncii inginerilor angajați de compania japoneză au apărut imediat, noul model lansat pe piață, YD1-250S (redenumit mai târziu YDS1), având doi cilindri de 250 cmc, cadru de oțel, cutie cu 5 viteze, tahometru și un motor de 20 cp. Supranumit „Primul model sportiv japonez” a câștigat prima sa cursă în 1957.

Prinși în mrejele succesului, japonezii de la Yamaha decid să lucreze la mai multe modele deodată iar acest lucru îi aduce în pragul crizei în 1961. Însă tot un model îi ajută să iasă din ea, motocicleta de curse Yamaha TD1 de 350 cc reușind să se impună în fața principalului concurent de la vremea respectivă, Honda CR 72, iar dominația pe plan local a celor de la Yamaha crește constant.

Până la sfârșitul anilor 70, Yamaha a trecut la producția de motociclete rutiere și de turism. Primul model de 750 cm³, realizat de Yamaha în 1972 și numit TX 750, a apărut într-o perioadă în care motoarele multi-cilindru echipau în majoritate modelele supersport mari de şosea. Însă, Yamaha a propus o abordare nouă: montarea unui astfel de motor pe un şasiu mai uşor, care permitea o excelentă manevrabilitate şi performanţă pe măsură. Tehnologia utilizată a permis montarea în premieră mondială pe o motocicletă a unei structuri anti-vibraţie împreună cu frâne cu discuri duble şi cu primul cadru din aluminiu folosit vreodată pe un model de stradă.

Începutul anilor 80 este momentul în care Yamaha produce mai multe modele de motociclete destinate curselor sportive, dar și câteva modele mai simple pentru populația obișnuită. Astfel, Yamaha Motor Co Ltd reușește să-și consolideze și poziția pe piața externă exportând motocicletele sale pe piața europeană și cea americană.

În anul 1982, Yamaha lansează modelul XJ-650 Turbo. Era pentru prima dată când se monta un sistem turbo pe un carburator, fapt care a atras atenţia la salonul Tokyo Motor Show. Împreună cu acest model, a fost prezentat şi XJ 1100 Turbo, al cărei compresor era cuplat la un sistem de injecţie electronică. Design-ul XJ-urilor a fost rezultatul a sute de ore petrecute în wind-tunnels, motocicleta fiind carenată pentru obţinerea unei rezistenţe la înaintare cât mai mici.

Doi ani mai târziu este lansat RZV-500R, un port drapel pentru modelele supersport Yamaha. A fost primul model din lume pe care s-a montat un V4 în 2 timpi, răcit cu lichid şi totodată cel mai rapid „juma de litru” de pe piaţă la momentul respectiv. Pentru că Yamaha a dorit ca RZV-500 R să stabilească noi standarde de performanţă modelul a descins direct din YZR-500, câştigător de 6 ori în 12 curse şi în acelaşi timp campion mondial la motociclism viteză în 83.

În 2006, Yamaha a mai scris o pagină de istorie grație lansării ediţiei speciale a modelului YZF-R1, la exact 50 de ani de la prima participare la competiţii. Noul model se remarcă în primul rând prin puterea crescută (la 189CP), combinată cu şasiul Deltabox V, extrem de uşor. Astfel, sunt îndeplinite cele două caracteristici necesare atingerii performanţelor de to. Furcile faţă revizuite, atât la modelul R1, cât şi la seria limitată R1 SP , iar braţul de susţinere al roţii spate a fost lungit cu 20 mm, pentru o manevrabilitate crescută. Tot în acest scop, şasiul Deltabox a trecut prin încă o transformare majoră, mărindu-i-se rigiditatea şi scăzând în greutate. Motorul şi-a păstrat capacitatea de 998 cm³ şi numărul de supape (20) însă a primit modificări de detaliu.

La ora actuală, Yamaha Motor Co Ltd produce anual până la 4 milioane de motociclete. Gama extinsă include motociclete sport, motociclete pentru începători, motociclete enduro, megacruisere clasice și multe, multe altele.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *