Istoria motocicletelor fabricate in Romania este o poveste care incepe la scurt timp dupa incheierea celui de-al Doilea Razboi Mondial. In anul 1948, cativa ingineri de la Intreprinderea Aeronautica Romana (IAR) au fost primii care au construit prima motocicleta la noi in tara. Din pacate nu se cunosc foarte multe detalii despre modelul IAR 01, ci numai faptul ca au fost produse doar cateva zeci de unitati, mare parte dintre acestea fiind destinate exportului in fosta Uniune Sovietica.

Peste alti cinci ani, inginerii de la Uzina ARO Campulung (numita si Metalurgica de Stat) au produs o noua motoreta suta la suta autohtona care a fost denumita IMS 53 sau “Motocicleta ARO”. Aceasta era o copie fidela a modelului britanic Norton 7. Au fost fabricate numai 12 unitati si aveau 350 cmc si 17 cp, motorul fiind in 4 timpi. Conform site-urilor de specialitate, in Romania se mai gaseste doar un singur exemplar din seria IMS 53 si acesta este intr-o stare deplorabila.

Un caz special este cel al modelului Aiud 54. Singurul exemplar a fost proiectat si realizat de un grup de trei ingineri detinuti la Penintenciarul Aiud. Aceasta motocicleta a avut un sasiu proiectat de un fost director tehnic la IAR, in timp ce motorul, de tip boxer, a fost de conceptie proprie din piesele topite ale unui motor de avion american. In prezent, acest exemplar unic poate fi admirat la Memorialul Sighet, dezmembrata si intr-o stare foarte proasta.

Cinci ani mai tarziu, in 1959, a fost produsa in Romania prima motoreta destinata publicului. Este vorba de modelul Carpati (68 cmc, 2 timpi, 3 cp si atingea viteza de 55km/h), care era o copie a motoretelor nemtesti Simson SR2. Carpati a fost construita la Fabrica “6 martie” Tohani din Zarnesti si avea doua variante: Carpati (49 cmc) si Carpati Super (68 cmc), diferenta dintre aceste versiuni fiind la caroseria exterioara si la puterea motorului. In perioada 1959-1964 au fost fabricate aproximativ 5000 de unitati.

1971 reprezinta anul nasterii motocicletei nationale a Romaniei: Mobra. Acest model a fost unul longeviv care a rezistat timp de 23 de ani, pana in 1994, atunci cand ultima unitate a parasit fabrica producatoare. Mobra a fost asamblata tot la Fabrica “6 martie” Tohani din Zarnesti, numele venind de la Motociclete Brasov. Mobra avea 50 cmc, in doi timpi, produse de Metrom, cu 4 cp si un consum de aproximativ 2,5 l/100 km.

In cei 23 de ani de existenta, Mobra a fost produsa in cinci modele: Mobra 50, Mobra 50 Super, Mobra 50 Turist, Mini-Mobra si Mobra Hoinar, cu precizarea ca primul model, Mobra 50, era o replica a motocicletei Zundapp cu elemente de la Honda. Trebuie de precizat ca, oricum, modelul final a fost unul unicat specifica tarii noastre. Mobra 50 Super a fost produsa si intr-o varianta cu atas, in timp ce Mobra Hoinar, considerat singurul model 100% de conceptie romaneasca, a fost lansat in 1986 cu ceva mai multa putere, adica 5 cp in loc de 4 cp cat aveau pana atunci Mobrele, dar si o cutie cu 5 viteze, una in plus fata de restul predecesoarelor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *